UP! Berlin / Berlin, Germany / Combilift 551

În cartierul Friedrichshain din Berlin, nu departe de Mediaspree, o clădire modernă de birouri este gata de utilizare, iar acum a fost ocupată de primii chiriași, retailerul online de modă Zalando și furnizorul de servicii de plată SumUp. Știrea nu pare deloc surprinzătoare, având în vedere numărul de clădiri de birouri care au fost ridicate în ultimii ani între Warschauer Brücke și Ostbahnhof, în special de către Zalando. Dar această față proaspătă, situată în spatele Ostbahnhof, nu este o structură nouă, ci o clădire existentă dărăpănată în care s-a insuflat cu grijă o nouă viață.

Punctul de plecare pentru acest proiect de revitalizare de succes a fost Centrum Warenhaus, considerat extrem de modern când a fost inaugurat în 1979, care se află la umbra celei de-a treia gări ca mărime din Berlin, într-un mediu urban dominat de clădiri din elemente prefabricate. În ciuda colonadei sale cu vitrine, clădirea solitară pătrată, cu șase etaje, fiecare latură măsurând 80 m lungime, era autonomă într-un mod tipic magazinelor universale. În anul 2016, după reunificare, schimbările continue de proprietari și declinul prelungit al culturii magazinelor universale din centrul orașului, clădirea a ajuns la sfârșit.

Finalul provizoriu al acestui demers de revitalizare este o clădire de birouri extrem de modernă, transparentă, cu patru incizii adânci în carcasa exterioară a clădirii și 78 de terase de dimensiuni variate.
Seara, clădirea care are acum nouă etaje și care a fost redenumită UP! Berlin, este o prezență clar radiantă în acest cartier urban eterogen. Pe acoperișul ei tronează o terasă gigantică – accesibilă, din păcate, doar angajaților.

Integrată în spațiul urban

Martin Jasper a reușit să remodeleze această clădire – în ciuda dimensiunilor sale mari – într-un mod care o integrează destul de eficient în spațiul urban din jur. Proiectul arhitectului, originar din Buenos Aires, afișează deja abordarea vizată: în loc să creeze o curte interioară, Jasper a tăiat cubul pe toate cele patru laturi la adâncimi diferite, permițând luminii să intre în etajele obișnuite uimitor de înalte (fiecare măsurând 5,4 metri) ale clădirii adânci. În aceste incizii – pe care le numește „goluri” sau „canioane” – a făcut terase în trepte care servesc la însuflețirea fațadei. Două etaje noi, așezate deasupra structurii existente, compensează pentru suprafața sacrificată în acest scop.

În cele din urmă, ca răspuns la o dorință exprimată de SIGNA, clientul, Jasper a pus în aplicare proiectul în colaborare cu biroul de arhitectură al Gewers Pudewill aflat pe loc secund, cu sediul la Berlin, care s-a ocupat și de planificarea generală.

Sună destul de simplu: se excizează anumite secțiuni, se așază noi etaje deasupra, se oferă întregii clădiri o fațadă transparentă. Ușor de zis, dar greu de făcut! Un aspect deosebit de dificil a fost necesitatea de a asigura stabilitatea în timpul lucrărilor de demolare, sarcină îndeplinită de inginerii structurali ai Bollinger și Grohmann cu ajutorul armăturilor adezive, printre altele. Un nou nucleu de circulație, al cincilea, configurat central, a oferit un acces îmbunătățit la diferitele etaje. Suporturile diagonale din beton expuse de-a lungul golurilor au asigurat stabilitatea rezultatului final, conturând forțele predominante pentru a le arăta tuturor și înviorând aspectul grilei de sprijin extrem de late, care măsoară 12 pe 12 metri. Grila conferă clădirii un aspect industrial, evidențiat și de aspectul brut al scheletului și de urmele istorice care îl marchează.

Fațadă plină de viață

Schema de culori, dezvoltată de Zalando, distribuie 15 tonuri diferite pe etaj pe podele și în chicinete. Instalațiile mai mici aflate în și în jurul celor patru vechi nuclee de circulație păstrează un sentiment de spațiu generos, fiind integrate armonios în întregul mai mare. Aici sunt sălile de conferințe.
În total, 500 de panouri de tavan pe etaj asigură o acustică bună, ascunzând în același timp serviciile necesare ale clădirii.

Spre exterior, fațada cu elemente extrem de artificiale înconjoară clădirea cu ferestre de înălțimea camerei. În comparație cu clădirile convenționale de birouri noi, dimensiunile geamurilor sunt mai mari, un factor care a trebuit să fie luat în considerare în planificare încă de la început. Alternarea regulată între elementele transparente și opace cu clapete de ventilație înguste generează o imagine vie a fațadei, însuflețită și mai mult de cadrul de sprijin vizibil și de posibilitatea de a vedea persoanele care lucrează în interior.

În zilele însorite, fațada reflectă toate culorile spectrului; confruntată cu cenușiul zilelor de noiembrie și cu aspectul tern al împrejurimilor, constând din terenuri pustii de parcare și spații verzi configurate cu indiferență, tarabe temporare din piață și localuri pustii de mâncare la pachet, culoarea este totuși vizibilă în absența ei. În această parte a Berlinului, mereu la fel, figura vitrata a clădirii UP! Berlin oferă un fel de refugiu optic. După închirierea tuturor magazinelor de la parter, va putea într-adevăr să-și îndeplinească rolului său prevăzut de opțiune locală pentru cumpărături. Magazinele înalte, deschise spre toate părțile, așteaptă gastronomia și retaileri.

 

SPECIFICAȚIILE PROIECTULUI

  • WÖHR Combilift 551
  • 83 locuri de parcare
  • Sarcina maximă pe platformă 2.000 kg
  • Înălțimea maximă a autoturismelor 1,75 m, respectiv 2,00 m
  • Lățimile platformelor la parter 2,27 m
  • Lățimea platformei la etajul superior 2,50 m
  • Poate funcționa cu ajutorul aplicației Smart Parking și al telecomenzii radio
  • Profil inteligent 2.0 și profil din aluminiu de calitate

PLANURILE PROIECTULUI