AM TACHELES / Berlin, Germania / Bikesafe

În comparație cu multe cartiere similare din Berlin, piața din noul cartier AM TACHELES are propria sa calitate unică datorită formei, deschiderii, designului fațadei și vegetației. Ca un mic punct culminant, există un cilindru cu oglindă în centru care oferă spațiu pentru biciclete.

În comparație cu multe cartiere similare din Berlin, piața din noul cartier AM TACHELES are propria sa calitate unică datorită formei, deschiderii, designului fațadei și vegetației. Ca un mic punct culminant, există un cilindru cu oglindă în centru care oferă spațiu pentru biciclete.

Pentru mulți, după căderea Zidului, marele simbol al libertății artistice într-un loc inspirațional din Berlin: Tacheles, o clădire deschisă ocupată inițial în anii 1990 și apoi autogestionată de scena artistică într-o locație proeminentă de pe Oranienburger Strasse, cu un pustiu în spate care se întinde până la Friedrichstrasse. Rămășițele parțial ruinate ale pasajului Friedrichstadt, cu arcada sa uriașă, care a fost salvată de la demolarea planificată de către artiști, s-au dezvoltat rapid într-un magnet turistic al Berlinului.
La sfârșitul anilor 1990, clădirea și-a pierdut atractivitatea pentru scena artistică, iar locul abandonat a devenit din ce în ce mai dezirabil. În cele din urmă, statul Berlin a vândut întregul teren către Fundus Group în 2002, cu condiția ca acesta să poată fi eliberat abia după zece ani. Când a venit momentul, Tachelesul era complet gol.

În 2014, proprietarul s-a schimbat și dezvoltatorul de proiect pwr development a preluat proiectul. Herzog & de Meuron au fost însărcinați să elaboreze un masterplan pentru reproiectarea și revitalizarea întregului sit, care s-a bazat pe un masterplan inițial din 2003, cu modificări semnificative. Chiar și vizualizările blocului cu noul pasaj, care urmează vechiul traseu, au făcut clar conceptul de ansamblu în jurul acestuia. Arhitecții din Basel au vrut inițial să umple blocul în întregime și apoi să „decupeze o succesiune de piațete, grădini și alei proporționale”.

Clădirea principală cu pasajul adiacent vechii clădiri de pe Oranienburger Strasse a fost realizată de Herzog & de Meuron. I s-a dat numele „Scape”. Fațadele sale remarcabile cu grilă, care se îndoaie înapoi de la etajul 5 în sus, sunt caracterizate de aceleași benzi verticale, ușor conice, de plăci de lut cenușiu sparte, care au fost livrate și instalate ca elemente prefabricate mari. Trei poduri, plantate cu iederă și viță de vie sălbatică, leagă ambele părți ale pasajului la o înălțime ridicată. Pasajul nu era acoperit. Spatiul comercial este situat la parter si subsol, cu birouri la etajele superioare.

Clădirea veche a pasajului Friedrichstadt, care și-a păstrat o parte din patina ca centru al scenei artistice independente după renovare și conversie, găzduiește acum restaurante și o sucursală a muzeului suedez Fotografiska pe trei etaje. Interiorul a fost proiectat de Werner Aisslinger. Cel mai tare bar nou din Berlin se află în prezent sub acoperișul piramidal al arcadei, proiectat de Herzog & de Meuron. 

În centrul noului Aaron-Bernstein-Platz creat se află o oglindă, care inițial atrage atenția, dar apoi își face simțită prezența printre copaci și - ca și acoperișul cu oglindă al lui Norman Foster din portul vechi din Marsilia - trezește curiozitatea. Clădirea rotundă este un Bikesafe, o stație de biciclete complet automată de o eleganță deosebită. Oferă spațiu pentru 96 de biciclete, care sunt depozitate în siguranță și ferite de intemperii, sub piață. Zona de transfer cu accesul poziționat pe piațetă este operată prin intermediul unui cip sau cod QR. După deschidere, roata din față este așezată pe o șină și bicicleta este trasă prin ușa de acces. Ușa se închide din nou automat și procesul de parcare se încheie după cca. 20 de secunde. Noul cartier „Am Tacheles” are un alt mic punct culminant sub forma luminii strălucitoare a soarelui.

 

SPECIFICAȚII PROIECTULUI:

  • WÖHR Bikesafe 885
  • 96 locuri de parcare pentru biciclete
  • 6 niveluri
  • Lățime ghidon până la max. 76 cm
  • Lungimea bicicletei până la max. 2 m
  • Greutatea bicicletei până la max. 30 kg
  • Funcționare prin intermediul unei platforme de rezervare sau cu cip RFID

PLANURILE PROIECTULUI